*

Jakamisen arvoisia asioita

Rautatietunneli lumoaa

Helsinki-Tallinna-rautatietunneli nousee tasaiseen tahtiin esille nettikeskusteluissa. Idea on tietysti tosi cool. Voisit Helsingistä hypätä junaan ja ajaa nopeasti Tallinnaan tai Rail Balticaa pitkin suoraan vaikka Amsterdamiin saakka. Kunnianhimoinen hanke, sillä Suomenlahden alitse tehtäisiin maailman pisin ja syvimmällä merenpinnan alla kulkeva rautatietunneli.

Kustannusarviot ovat jo moninkertaistuneet hanketta lobanneiden alkuperäisistä arvioista. Viimeisimmän raportin[1] mukaan rakennuskustannus olisi 9-13 G€. Tämäkin arvio on kuitenkin pahasti alakanttiin.

Englannin kanaalin rautatietunnelin hinta nykyrahassa on 16 G€, vaikka tunneli on lyhyempi, eikä se kulje läheskään yhtä syvällä. Tunnelin lopullinen rakennuskustannus oli 180 % alkuun arvioidusta. Vastaava ylitys on tapahtunut meille läheisemmässä Helsingin länsimetrossa, jossa kustannukset ovat jo 220 % päätöksentekohetkellä arvioiduista.

Uskottava arvio kustannuksista edellyttäisi yksityiskohtaista selvitystä siitä mitä louhitaan ja miten, ja kuinka ennätyspitkän tunnelin ilmanvaihto ja turvajärjestelmät toteutetaan, mutta jos nyt aiempien projektien perusteella pitää arvioida, lienee 25 G€ kuitenkin lähempänä todellisuutta.

Mikäli kunnianhimoisia projekteja kaivataan, voitaisiin samalla rahalla rakentaa Suomen valtiolle maailman suurin hiukkaskiihdytin (LHC 7.5 G€), maailman suurin ydinvoimala (OL3 8.5 G€) ja maailman suurin pilvenpiirtäjä (Burj Khalifa 1.5 G€). Näiden yhteishinta 17.5 G€ jää vielä kauas siitä mitä tunneli todennäköisesti tulee lopulta maksamaan.

Näiden sijaan ylimääräisellä rahalla olisi kuitenkin tällä hetkellä huomattavasti tärkeämpää käyttöä nykyisen tieverkkomme kunnostamisessa. Kunnossapidon jatkuva laiminlyönti kostautuu, kun vesi pääsee asfaltin alle tuhoamaan teiden perustuksia. Rahaa ei riitä ja korjausvelka kasvaa.

Vaikka kivan idean alas ampuminen on ikävää, on jonkun se syytä tehdä, jotta tunteet eivät ota valtaa rationaalisesta ajattelusta. Tunnelihankkeeseen rakastuneiden kannattaa muistaa, että nykyinen lauttaliikenne vie Tallinnaan kuitenkin melkoisen nopeasti ja murto-osalla siitä hinnasta mitä junalippu tähän tunneliin tulisi maksamaan.

[1] http://www.hel.fi/static/kanslia/Julkaisut/2015/TALSINKIFIX_Final_Report.pdf

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (11 kommenttia)

Käyttäjän LasseRyti kuva
Lasse Ryti

Hyvä myös muistaa myös se, että Ranskan ja Englannin välinen tunneli on ollut pahoissa talousvaikeuksissa, vaikka onkin tätä ehdotettua lyhyempi. Tunneliprojekti tuotti ensimmäisen positiivisen tuloksen vasta 17 vuotta valmistumisen jälkeen.

Miten mahtavat Suomalaiset ja Virolaiset matkustella tuollaisessa tunnelissa, kun meitä yhteensä on vain alle 7 miljoonaa. Englannissa ja Ranskassa on yhteensä 125 miljoonaa asukasta.

Käyttäjän seppaeo kuva
Oskari Seppänen

Mikäli säästöjä haluamme, niin varmaan kannattaisi ensimmäisenä miettiä lauttaliikenteen automatisointia, propulsiotekniikkaa sekä toimijoita.

Tosin, tunnellin olemassaolo konkretisoisi sanan "viinaralli" merkityksen.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Jos Friggesbyhyn samaan paikkaan kuin Porkkalan vuokra-aikanakin 1944-1956, rakennettaisiin lentokenttä, niin silloin Porkkalan kautta oleva tunneliratalinjaus toimisi sille kentälle myös lentokenttäjunana sekä Helsingistä että Tallinnasta päin.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Parempi odottaa tulevaa maayhteyttä tai sitten junalautta olisi hyvä vaihtoehto.

Käyttäjän Tronic kuva
Lasse Kärkkäinen

Rail Baltica käyttää eurooppalaista raideleveyttä, joka ei ole yhteensopiva omien raiteidemme kanssa, joten sen junalautankin voi ainakin näillä näkymin unohtaa.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Ei nyt ihan noinkaan. Ei se vaadi kuin telinvaihtokelpoiset vaunut ja telinvaihtohallin, jollaista voit nykyisellään käydä kurkkaamassa vaikka Turussa.

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Tuo pisti tunneliselvityksessä minunkin silmääni. Suomen ja Baltian kannalta olisi erittäin oleellista pystyä kulkemaan tuo väli myös olemassaolevalla, keskenään yhteensopivalla kalustolla.

Ratkaisu olisi tietysti pultata lattiaan molemmat kiskonleveydet, nätistihän ne mahtuvat sisäkkäin.

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Suomen talouden kehitykselle on erittäin tuhoisaa, jos jäämme pussinperälle. Siksi pussinperän välttämiseksi kymmenisen miljardia voisi olla perusteltu käyttää tunnelin rakentamiseen.

Tunnelihanketta voisi verrata siihen, mitä hyötyä Juutinrauman sillasta on koitunut Ruotsille ja Tanskalle, vaikka sillan rakentaminen maksoi aikanaan 30 miljadria tanskan kruunua.

Käyttäjän Tronic kuva
Lasse Kärkkäinen

Siltakomitean esittämää kasvua Ruotsin ja Tanskan BKT:ssa en osaa kommentoida, mutta suhtautuisin lähteeseen varauksella.

Liikenne sillalla on niin vähäistä, että silta pääsi taloudellisesti voitolliseksi vasta vuonna 2009, ja menee vielä ainakin vuosikymmeniä ennen kuin rakentamiseen otettu velka on maksettu. Korkeat siltamaksut ajavat kauttakulkuliikenteen sillan rinnalla kulkevalle lauttayhteydelle Helsingborg/Helsingor.

Juutinrauman silta tunneleineen on pituudeltaan ja hinnaltaan kuitenkin vain noin kahdeksasosan Helsinki-Tallinna-rautatietunnelista ja se sijaitsee liikenteen kannalta paljon keskeisemmässä paikassa. Mitä tästä pitäisi päätellä meille kaavaillun rautatietunnelin kannattavuudesta?

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Oikeassa olet. Pieni määrä laskutaitoa tekisi hyvää näillä mielikuvien markkinoilla. Jos pelkkä rautatietunneli on suunnilleen kymmenen kertaa Juutinrauman siltaa kalliimpi (ja se saattaa, pahasti pelkään, olla optimistinen arvio) ja Juutinrauman siltaa kulkevat niin junat kuin autotkin ja vieläpä kahden selvästi vilkkaamman talousalueen välillä, Helsinki-Tallinna rautatietunneli olisi pelkästään valtaisa rahanreikä. Ymmärrän hyvin, että geoteknikot ja maanrakantajat ovat asiasta innostuneita, mutta ajatus on kyllä kuolleena syntynyt. Konsulteille erilaisten selvitysten puuhastelu on tietysti hyvä business, mutta veronmaksajan näkökulmasta siinä puuhastelussa haisee korruptio.

Käyttäjän ollimarkkanen kuva
Olli Markkanen

Joo en usko että tuo tunneli ihan heti tekee tuottoa tuon 25 Gigaeuroa.

Onko tietoa minkä verran se on laskettu hyödyttävän meitä?

Tieverkko ainakin tosiaan on projekti mihin pitäisi sijoittaa. Suomihan kulkee renkailla. Odotetaan niitä lentäviä autoja ja dronekuljetuksia ennen ku päästetään romuttumaan.

Koulutukseen pitäis kans sijoittaa aika tehokkaasti. Robotisaatio tulee entistä enemmän viemään tietynlaisia työpaikkoja, ja kansan pitäisi osata tehdä sellaista työtä mikä on vaikeampaa automatisoida.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset