Jakamisen arvoisia asioita

Autoilua vastustava liikenneministeri

Kirjoitettu 18.2.2012. Julkaistu Moottori 4/2012 yleisönosastolla.

Tuore liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) on kunnostautunut autoilijavastaisten hankkeiden ajamisessa. Heti kautensa alkajaisiksi hän kaivoi naftaliinista vihreiden ajaman, ruuhkamaksuna markkinoitavan GPS-seurannan, joka onneksi saatiin kansalaisaktivismilla jälleen torpattua. Kyllönen kuitenkin ilmoitti ettei luovuta, vaikka kuinka tulisi lunta tupaan. Nyt Suomi on hänen johdollaan vaatimassa alkolukkoja vakiovarusteeksi autoihin koko EU:ssa.

Samalla, kun autoilijat ovat elämäänsä helpottaakseen valmiita maksamaan sähköisistä avainjärjestelmistä, puuhaa Kyllönen kaikille pakollista pilliin puhaltamista ennen liikkeellelähtöä. Perusteena on hyvin pientä osaa autoilijoista koskeva ongelma, mutta lasku laitteista tulee tietenkin jokaisen autoilijan maksettavaksi. Koulukyyteihin alkolukot tulivat pakollisiksi jo viime syksynä.

Ruuhkamaksuista ja GPS-seurannastakaan ei suinkaan lopullisesti päästy eroon. Kyllönen ehti jo nimittämään asiaa valmistelevan työryhmän, jonka puheenjohtajaksi hän valitsi Jorma Ollilan (Nokian hallituksen pj). Lieneekö sattumaa, kun hyötyjiä GPS-seurannasta ovat mobiililaitevalmistajat ja kuukausimaksuja autoilijoilta laskuttavat teleoperaattorit? Käyttöönoton jälkeen GPS-seurantaa on helppo laajentaa poliisin liikennevalvontaan ja edelleen sen seuraamiseen missä yksittäinen kansalainen liikkuu.

Piraattipuolue vastustaa ehdottomasti tällaisia tarpeettomia autoilijan elämää hankaloittavia ja yksityisyyttä törkeästi loukkaavia seurantamuotoja, sillä kansalaisten yleinen syyllistäminen ja valvonta eivät kuulu länsimaiseen yhteiskuntaan. Autoilijat maksavat jo nyt moninkertaisesti tieverkon kustannukset, mutta edelleen yksityisautoilijaa syyllistetään ja vaaditaan lisäsynninpäästöjä. Nyt on aika lopettaa hiljainen hyväksyntä tällaiselle toiminnalle ja kertoa päättäjille mitä mieltä me autoilijat todella olemme asiasta.

Annetaan Kyllöselle lunta tupaan ansaitsemansa määrä ja torpataan huonot hankkeet. Meillä on valta vaikuttaa!

Lasse Kärkkäinen
Uudenmaan Piraatit, vpj.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän akv kuva
Alpi Virtanen

Se siitä saadaan, kun ministeripaikkoja aluepoliittisesti jaetaan.

Lasse Lehmusto

Se siitä saatiin, kun hallitus piti kasata pikkupuolueista, harvalla pikkupuoluella on pätevä ministeri.

Kataisen vallanhimon takia tähän päästiin, tämä on absoluuttinen totuus.

Jouko Koskinen

Joku muistanee roiskeläpät autoissa. Sittemmin niiden
todettiin toimivan juuri päinvastoin - huonontaen takana
tulevan näkyvyyttä KOKO TIEN leveydeltä - ruostuttaen ja
aiheuttaen turhia lisäkuluja valvonnassa ym.

Nyt on keksaistu "turvatyynyt" jotka pamahtavat silmille
pienessä routakuopassa. Tulossa on pakollinen alkolukko
jonka kaaharit kyllä osaavat kiertää. Eläkepariskunta vain
maksaa.

Viherhörhöilyn tuloksena sivukylien liikkumistarvetta
hoittaa 40 litraa satasella polttava monikymmentonninen
busirohjake kerran viikossa. VALTION tukiaisilla - pari
mummoa kyydissä kunnallisella vapaalipulla. Lentäen
olisi kotona samana päivänä pienemmänllä hiilikuormalla.

Kyllä sieltä on lähdettävä maalikyliin kun polttoaineen
hinta vaan nousee ja nousee - suurin osa VEROA.
Ei siinä mitään kunnanrajoja kannata kysellä.

Käyttäjän Tronic kuva
Lasse Kärkkäinen

Turvatyynyt eivät kyllä pamahda pienemmissä kolareissa lainkaan ja lisäksi ne ihan tutkitusti pelastavat ihmishenkiä sekä turvavyön kanssa käytettynä että ilman, joskaan hyöty ei ole yhtä suuri kuin turvavöissä.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Alkolukko hidastaa auton käynnistymistä lämpötilasta ja alkolukon merkistä riippuen 20s - 3 min.
Jos kolme miljoonaa ajoneuvoa altistetaan päivittäin esimerkiksi kahdelle 30s viivytykselle, se tarkoittaa kolmea miljoonaa minuuttia päivässä ja 18250000 tuntia vuodessa. Jos mies- tai naistyövuoden pituudeksi valitaan 1825 tuntia, käytetään silloin joka vuosi pelkkään puhaltamiseen 10 000 miestyövuotta.
Lisäkustannuksia tulee tietysti vielä laitteen asentamisesta, katsastamisesta ja huoltamisesta, esimerkiksi 1500 euroa/ajoneuvo, mikä olisi suuruusluokkaa 4.5 miljardia.
Toisaalta edes puhaltaminen ei ole tae siitä, ettei humalassa ajeta. Alkolukon, GPS-valvonnan ja käytännössä kaikkien muidenkin teknisten laitteiden kiertämiseen on olemassa keinoja, joita en tässä lähde luettelemaan.
Optimistisesti voidaan olettaa, että pakollinen alkolukko estäisi esimerkiksi 70% humalaisten humalatilan aiheuttamista onnettomuuksista.
Nyt pitäisikin miettiä, saataisiinko ihmishenkien säästämisen saralla parempia tuloksia käyttämällä rahamiljardit ja 10000 miestyövuotta johonkin muuhun tarkoitukseen. Jos tutkimusta tekemään asetetaan komitea, sen puheenjohtajana ei mielellään saisi olla valvontalaitteita valmistavan yrityksen nykyinen tai entinen toimitusjohtaja.
Tämä ei missään nimessä ole kannanotto humalassa ajon puolesta vaan sen puolesta, että päätökset tehtäisiin puolueettomien tutkimusten, laskelmien tai kokeiden perusteella.

Toimituksen poiminnat